Makt i sociala medier


Martina Åberg 2019-04-02

Att sociala medier tar stor plats i vår vardag är ingen nyhet, de flesta av oss är dessutom väl medvetna om att vi tar upp mobilen för att titta på Instagram lite för många gånger om dagen. Både för att se hur många likes vi själva fått men också för att se vad de stora profiler som vi följer har lagt ut. I Sverige är antalet influensers tämligen stort sett till befolkningen, få människor står frågande när de hör namn som Bianca Ingrosso och Therése Lindgren.

Enligt Maktbarometern 2018 består de tio mäktigaste på Instagram i Sverige övervägande av män. Joakim Lundell toppar listan och på sjätte plats finner vi Zlatan Ibrahimovic, två välkända namn som trots sina två helt olika yrkesområden bevisligen briljerat på Instagram. Det är med andra ord naturligt för oss idag att använda oss utav Instagram för att se vad våra stora idoler har på gång eller gör just nu i detta ögonblick. Plattformen Instagram har gått från att vara en skamsen egotripp av selfies till att vara en accepterad sådan, numera blir vi snarare förvånade över personer vi hör som inte har Instagram.

 

Trots det så verkar det gå en hårfin gräns mellan vem som är lämplig på Instagram och inte. Vill vi se vår stadsminister på Instagram och vad kan han i så fall lägga ut utan att riskera att tappa förtroende? – I dessa frågorna är rösterna många. I artikeln ”Så engagerar världens ledare på Instagram” som publicerades på Resumé.se den 5 december 2018 presenteras en studie gjord av Burson Cohn&Wolfes som visar att engagemanget bland de som följer världens ledare nu är högre än någonsin. 156 av FN:s 193 medlemsländer har officiella Instagram-konton och till trots att dessa konton är ungefär hälften så stora som respektive lands Facebook-konton så är engagemanget och interaktionerna större på Instagram-kontona. Toppar listan gör USA:s president Donald Trump som när undersökningen gjordes hade fått över 218 miljoner interaktioner på Instagram under det senaste året. Donald Trump är dock inte den politiker med flest följare, den listan toppar Indiens premiärminister Narendra Modi som har 14,8 miljoner följare men bara 69 miljoner interaktioner det senaste året.

 

Av resultatet att tolka är det med andra ord inte antalet följare som visar på intresset för politikern i fråga utan snarare det antal interaktioner som utförs på Instagram-kontot. Vi tycks uppskatta en politiker som vågar vara personlig på Instagram genom att lägga ut personliga bilder eller åsikter, utöver det viktiga jobb som hen gör. Något som KD:s partiledare Ebba Busch Thor har hyllats för när hon lägger ut bilder på sina barn, videor på joggingturer med hunden och bakslag i arbetslivet. Det har ansetts modigt att vara personlig och kanske går det också att dra slutsatsen att vi gillar att se politikerna som vanliga människor.

 

Men reaktionerna är inte enbart goda, efter en snabb anblick på ett par av de svenska partiledarnas kommentarsfält blir det tydligt att kritikerna är många. Dock är de som tydligast på de kvinnliga partiledarnas Instagram-konton där de anklagas för att förstöra den allvarliga bild som ska vara av politiker medan männen rosas för att de reparerar sin bil, lagar taket och sitter med pappersarbete.

 

På Expressens hemsida finns an krönika skriven av Linda Nordlund med den tydliga rubriken ”Partiledare borde inte ha Instagram-konton”. Linda Nordlund ifrågasätter hur man ska kunna behålla respekten för politiker som postar selfies med smickrande filter och anklagar Sveriges politiker för att sätta sig själva i rampljuset istället för den viktiga politik de arbetar med. Bland annat nämns Alice Bak Kuhnke som efter ett brandattentat mot en politiker med judisk bakgrund la ut en bild med sig själv i fokus följt av en caption om det förfärliga som hänt. Visst blir fokusen fel, för de flesta av oss läser sällan långa bildtexter på Instagram just för att det är bilden som står i fokus. I detta specifika fallet innebär det att följarens uppmärksamhet fångas av Alice Bah Khunkes proffsigt tagna porträtt och i skymundan hamnar det egentliga budskapet.

 

Det här är dock en trend som är svår att anklaga politikerna för. Bland de mest gillade bilderna på Instagram så är det just selfies som toppar listan vilket inte är en tillfällighet. I den tid vi lever i är utseendet viktigt och inte minst att följa med i de trenderna som finns just nu. Vi följer våra idoler och vill vara som våra idoler, plötsligt blir det väldigt intressant vad vår idol har på sig, var äter hen och vad tycker hen om de aktuella nyheterna? – Detta är frågorna som hamnar i fokus och det gör dem just för att det är frågorna vi undrar över.

 

Politikernas Instagram-konton får inte nödvändigtvis följare för att man sympatiserar med dennes politiska åsikt. Det är Donald Trump ett mycket bra exempel på, kommentarsfältet är fyllt av kritiker men trots deras ogillande så följer dem Donald Trump. Indiens premiärminister är den politiker med flest följare i världen, trots det är engagemanget för hans politik eller rättare sagt ros för hans politik inget som finns i kommentarsfältet. Här verkar det istället vara intresset för kulturen som gör att man följer kontot. Är du en personlig politiker, en välklädd politiker eller en politiker som gärna säger vad du tycker och tänker på ditt konto så verkar också intresset för en att växa. Innehållet ska vara lagom personligt, med en balans av vardagslivet och det viktiga arbete som görs där syftet ska vara starkt framgående. ”Jag tycker detta för att…” eller ”Vi gör detta för att…”.

 

Instagram ger sin användare möjligheten att blanda privat och arbete, vilket är just den styrka som politikerna använder sig av och det är i sin tur vad som får följarna att öka. Kritiken som riktas mot politikernas Instagram-konto riktar sig indirekt till plattformens svaghet, vad hamnar i fokus? – Den stora fyrkantiga bilden är det första du ser. Inte vem som lagt ut inlägget eller vad syftet med inlägget är. Därför blir det viktigt att det framgår vem som lagt ut inlägget vilket man enklast gör med en bild på sig själv, oavsett det ämne som sedan följer under bilden.

 

Kanske behöver politikerna en egen plattform för sina sociala medier, där balansen mellan bild och innehåll är bättre än vad den är hos Instagram. Detta skulle gå kritikerna till mötes. Risken att tappa den personliga känslan är däremot stort och det tycks trots allt vara det personliga som lockar. Så kanske är det ändå bäst att behålla det så som nu och inse det något tragiska faktumet att vi bryr oss föga om innehållet i sig medan bilderna är det som drar vår uppmärksamhet till sig.


Skriv ut



Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv
Tipsa redaktionen
Mest lästa

Kultursverige


Studentliv


Youth



Pastell



Söda verk



Sport & blandat



The Waves



Run Away



iProject



Styleup


Inhouse


Svett

Sundsproduktion
Ansvarig utgivare:   Harriet Hultén Westberg
Webmaster:   Harriet Hultén Westberg