Sociala medier

Internet revolutionen: Youtube


Victor Anelli 2019-05-16

Jämförelse mellan flera olika videokreatörer från Maktbarometerns lista på top 30 mäktigaste personer på Youtube, från 2018.
Jämförelse mellan flera olika videokreatörer från Maktbarometerns lista på top 30 mäktigaste personer på Youtube, från 2018.

Mer än var fjärde svensk kollar dagligen på Youtube, som idag är den näst mest populära webbsidan i världen. På webbplatsen kan vem som helst lägga ut sina egna videos och vem som helst kolla på dem. Men vilka personer är det som får vissningar på Youtube och vad är det som har gjort denna hemsida så populär?


Youtube kollas på från över hela världen, även här i Sverige finns det en stor del tittare och skapare. Pewdiepie, världens populäraste Youtuber med 92 miljoner prenumeranter är trots allt svensk. Men om vi kollar på information från maktbarometern kommer Pewdiepie bara på en tredje plats när det gäller svenska tittningar. I Sverige så är tydligen Jocke & Jonna störst med sina familjevloggar och pranks på varann. Vad är det som utmärker dessa kanaler?

 

Kollar vi på markbarometerns lista från 2018 av de 30 mäktigaste kreatörerna på Youtube så ser man snabbt vissa likheter men även skillnader. När det gäller könsfördelning så är det många källor som säger emot varann. På flera ställen så står det att män är överrepresenterande på Youtube men Google själv säger att över 50% av tittarna är kvinnor enligt en studie bemyndigad av företaget 2016. Dock så är majoriteten av personerna på maktbarometerns lista män. Det kan finnas en skillnad på könsfördelningen mellan tittare och skapare men varför det är så är svårt att förklara. Trots detta så har fyra av de top sex mäktigaste Youtube kanalerna en kvinnlig medproducent, detta innefattar även Jocke och Jonna.

 

Med flera miljoner videos på Youtube så finns det en stor variation och alltid något som lockar varje individ. Möjligheten att kunna kolla på och producera vad du vill är en stor faktor till Youtubes popularitet. Det kan dock konstateras att det är vissa ämnen eller teman som definitivt är mer populära än resten. Många av dessa teman är könsneutrala men det finns vissa ämnen som nästan bara ser visningar från antingen kvinnor eller män. Med spel, till exempel, är ungefär 90% av publiken män, tvärtemot så utgör kvinnor 90% av tittarna på sminkvideos, allt detta enligt en studie av OpenSlate från 2015. Dock så verkar det inte spela någon stor roll i alla fall skaparen specificerar sig på någon grupp eller attraherar alla möjliga målgrupper då vi ser både smink, spel och vlog kanaler på listan, även i toppen. Av de 30 mäktigaste svenska youtubers så sysslar nästan alla med spel, livsstil eller humor. Så det gäller ändå att kanalen har ett tema som folk är intresserade av för att få många prenumeranter.

 

Trots olikheterna mellan videoskaparna så finns det även mycket gemensamt. Åldern är nästan den samma på de allra flesta med runt 25 år på nacken, där Therese Lindgren som är på andra plats står ut med sina 32 år. Dock så är skaparna betydligt äldre än tittarna då statistik från internetstiftelsen säger att den målgrupp som kollar på Youtube oftast 12-15 år gamla med 15-25 åringar inte långt efter. Det kan också konstateras att ju äldre personen är desto mindre tid spenderar de på Youtube. Det är inte så underligt att folk kollar på personer i samma ålder då det är mer troligt att jämngamla delar samma humor, intressen och mera. Men som vi ser så är tittarna ofta mycket yngre än vad videoskaparna är. Anledningen till detta kan vara för att yngre personer helt enkelt inte är mogna nog för att skapa videos med bra kvalité eller så lockar äldre Youtubers till sig 12-15 åringar då de framstår som förebilder för sina mindre tittare.

 

Eller så kan det ha att göra med att popularitet ökar över tid, dock så verkar inte detta vara fallet. Om vi återigen kollar på maktbarometerns lista från 2018 av de 30 största Youtube kanalerna anses 11 stycken av dem vara nya. Detta visar att tid egentligen inte spelar så stor roll utan att det är främst innehållet i videorna som påverkar. Någon påverkan har det dock, då ingen av de top 6 mäktigaste kanalerna ansens vara nya. Att popularitet ökar över tid känns självklart då det tar lång tid att bygga upp en följarbas och med åren kommer förmodligen erfarenhet vilket borde resultera i bättre videos. När det gäller Pewdiepie, världens största youtuber, så var han en av de första inom spelscenen vilket gjorde att hans kanal flockades och snabbt blev en välkänd karaktär på hemsidan.

 

När det gäller syftet bakom alla dessa Youtube konton så vill många påstå att youtubers bara gör Youtube för att tjäna pengar. På Youtube så tjänar alla sina pengar tack vare annonser eller sponsorer på deras videor vilket betyder att det är väldigt svårt att tjäna stora summor. De allra största youtubers kan leva på Youtube som sina jobb men för att nå den nivån krävs otroligt mycket jobb och väldigt mycket visningar, dessutom så fins det en väldig konkurrens. Det kan hända att kända kanaler använder vissa fula trick för att få lite mer inkomst, men i slutändan så startas inte eller drivs många konton i syftet att tjäna pengar. Många företag eller liknande kan skapa Youtube kanaler för att göra reklam för sina produkter, men detta syftet är långtifrån en majoritet. Många individer håller på med Youtube för att det är kul att dela sina videos med andra personer och bli hyllad av sina tittare, det krävs en passion och villighet för att bli stor på denna hemsidan. Förutom för nöjes skull så finns det även många videor som lär ut på Youtube. Det går nästan att hitta allt, från hur man flår en krokodil till antika Greklands historia.

 

Med alla dessa miljontals videor, kanaler och tittare så kan det med säkerhet sägas att Youtube är en framgångsriks hemsida. Från augusti 2018 så är Youtube rankat som världens näst största hemsida, enligt Alexa Internet. Med denna succé så måste Youtube ha flera olika styrkor som har gjort denna webbsida mer populär än andra sociala medier. Den främsta anledningen till Youtubes framgång är likt Pewdiepies historia, nämligen att de var först. Tack vare annonserna så hade Youtube den finansiella möjligheten med oändligt utrymme och snabb laddningsförmåga. Videopublicerings hemsidan blev inte direkt populär men efter ett tag så sköts tittarsiffrorna i höjden, vilket är fullt förståeligt. Det finns så mycket mer möjligheter med en video än vad det finns med bilder eller vanlig text. En nackdel är att just producera men även ta emot videor tar mycket mer tid och arbete än att bara skrolla igenom inlägg på ex: Instagram. Men är en person villig att lägga ner allt det här så finns det mer potential på Youtube. I antigen grupp eller individ går det nästan att producera vad som helst på egen hand. Istället för att lägga ut en enkel bild efter gymmet går det att göra en högkvalitativ naturdokumentär eller bara en snabb humorsketch med sina polare. Friheten att kunna skapa och lägga ut vad du vill leder till att det alltid finns någonting på Youtube som varje besökare är intresserade av. Ännu en gång kan det refereras till undersökningen jag har gjort, kolla på alla de olika ämnena som varje youtuber har och har möjligheten att bli framgångsrik på. Denna variationen går inte att hitta på Instagram där videorna är begränsade med hur långa de får vara.

Men det måste ändå finnas en anledning till Instragram och liknande medier fortfarande är populära. Den största faktorn är att dessa sociala medier, som jag nämde innan, erbjuder innehåll som är vädligt enkel att smälta. När individer sitter på bussen eller väntar på en kompis så vill inte de sitta ner och fokusera på en lång video med massor ljud runt om en. Istället så är det mycket simplare att gilla bilder eller läsa texter på Instagram. Denna enkla vägen till publikation gör också att många mer blir involverade. Det är mycket svårare att dela med om sitt liv på Youtube, istället för dagliga vlogs så är det bara att lägga ut en bild lite då och då. Det är inte heller bara du som tar del utan även dina kompisar, favorit kändisar eller vem som helst egentligen. En snabb titt på Insta så har du koll på vad som händer i allas liv och detta gör att det känns mer personligt.


Det kan dock påstås att Youtube har långt många fördelar över annan media. Till skillnad från TV så har tittarna på Youtube möjligheten att välja vad de vill kolla på och kolla på det när som helst, dessutom så finns även funktionen att pausa. En annan fördel som hemsidan har över TV är hur det hela är mer personligt. På Youtube så lär publiken känna personen som är bakom allt innehåll, vilket leder till att de blir mer engagerade i underhållningen. Personer kan kommentera i kommentarsfälten och kontoägaren kan svara där eller direkt kontakta tittarna i självaste videon. Hela känslan av gemensamhet och möjligheten att dela med sig av sina videor till beundrare är det som lockar många att både producera och kolla på Youtube. Det är mycket som säger att TV håller på att dö ut och det är delvis tack vare Youtube men även andra seriebolag såsom Netflix eller HBO. En fördel som både dessa företag och TV har över Youtube är att de producerar material som innehavar mycket bättre kvalité. Ingen stor serie eller program väljer att lägga ut sin nya säsong värd miljoner på Youtube. En fördel som det för med sig dock är att Youtube förblir en hemsida som är gratis och tillgänglig för alla.


Det är lite detta som är charmen med Youtube. Det är en hemsida skapad av individer för individer, några av de top 30 mäktigaste youtubers från Maktbarometerns lista är företag såsom TV4 men de allra flesta och de mest populära kanalerna är antigen en eller två personer som gör egna videor. Alla får chansen att producera vad som helst för sig själv och dela med det med andra. I slutändan så är Youtube en hemsida som bidragit till mycket och revolutionerat sociala medier. Det finns väldigt många personer som spenderar mycket tid på denna hemsida. Personer som antigen skapar sina egna videor eller får mycket underhållning av att kolla på sina favoriter youtubers.


Skriv ut



Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv
Tipsa redaktionen
Mest lästa

Kultursverige


Studentliv


Youth



Pastell



Söda verk



Sport & blandat



The Waves



Run Away



iProject



Styleup


Inhouse


Svett

Sundsproduktion
Ansvarig utgivare:   Harriet Hultén Westberg
Webmaster:   Harriet Hultén Westberg