Sociala medier

Instagram - en växande makt


Tove Nilsson 2019-04-09

Enligt maktbarometern 2018 är dessa 10 kontona bland det 30 mäktigaste kontona på instagram under 2018. Listan publicerades på mediaakademin.se och är publicerad för att kartlägga makt i våra största digitala kanaler.

Enligt maktbarometern 2018 är dessa 10 kontona bland det 30 mäktigaste kontona på instagram under 2018. Listan publicerades på mediaakademin.se och är publicerad för att kartlägga makt i våra största digitala kanaler.



Instagram är en gratis mobilapplikation där man kan dela foton och korta videos. Instagram lanserade i oktober 2010 och det är ett socialt nätverk som används av över 700 miljoner personer runt om i världen. Det är vanligast att den yngre generationen använder instagram även fast den åldersgruppen som ökar mest bland användare just nu är den äldre enligt ett diagram publicerat på 2018svenskarochinternet.se. Instagram är ett socialt nätverk där det är lätt att nå ut med information snabbt och enkla tricks kan lätta få antalet följare att öka på ens konto. Instagram har ökat kraftigt dem senaste åren och ligger nu tätt bakom Facebook. Men instagram fortsätter att växa för varje dag som går och kan inom kort framtid bli världen största sociala media.

En av Sveriges mest omtyckta instagramkonto är Bianca Ingrossos. Bianca Ingrosso tillhör de 30 mäktigaste instagramkontona i Sverige. Hennes instagram följs av nästan 1 miljon följare. Här delar hon med sig av hela hennes livsstil, allt från mat till mode, festkvällar och hemmakvällar. Bianca Ingrosso är väldigt bra på att tala till sina följare på sin instagram och lyssnar på vad det är dem söker och vill se.

Den främsta målgruppen som följer Bianca Ingrossos instagram är ungdomar och mindre barn. Hon har sett till att ha ett vårdat men vardagligt språk för att locka de flesta. Hon tar ibland viktiga diskussioner och väljer att använda ett mer formellt språk för att bli tagen mer seriöst och utöka sin målgrupp. Exempelvis som när hon valde att träffa Annie Lööf och visa sitt stöd till centerpartiet och under denna period la hon stor vikt att informera sina följare som hade möjligheten att rösta att dem skulle göra det. Att publicera sådana bilder och budskap på sin instagram gjorde att hon riktade in sig på den lite äldre målgruppen. De över 18 år engagerade sig flitigt i hennes kommentarfält vilket ledde till att många besökte hennes instagram.

 

Bianca har ett väldigt brett innehåll på sin instagram. Hon delar med sig av allt i sitt liv men kan under korta perioder inrikta sig på en viss sak som får hennes konto att sticka ut. Precis som det hon gjorde med Annie Lööf, har hon gjort med sitt egna varumärke CAIA och sin tv-serie Wahlgrens värld. När hon väljer att nästintill enbart publicera saker som har med en viss specifik händelse att göra så ökar följarna och aktiviteten för de personer som intresserar sig av tv eller smink eller det inläggen har att göra med. Hennes överflöde av tv framträdande och att hon blir så omskriven på flera olika kanaler bidrar till att hennes följarantal stiger hela tiden. Hon är en expert på att dela med sig av sitt privatliv men ändå håll vissa saker hemligt för att intressera och locka sina följare. Hennes följare vill hela tiden veta mer om henne och därför följer de henne för att vara bland dem första som får redan på vad som sker i hennes liv. Sen ökar även hennes följarantal för att hon inte väljer att specificera sig på en sak. Hon inriktar inte sig på humor eller bara mode då det inte skulle få lika många personer att bli intresserade av hennes konto. Det märks att hon har jobbat mycket på sitt personliga varumärke för att bli sedd som en viss typ av person. Hon vill gärna vara intressant och tilltala människor både genom sitt yttre och sitt inre. Hon väljer att kommentera på vissa händelser och synas på vissa specifika ställen för att folk ska förstå precis vilken typ av person som hon vill framstå som, hon delar gärna med sig av detta på sitt instagramkonto. Bianca Ingrosso rör sig på många olika sociala medier vilket får hennes följare att stiga på instagram. Hon syns överallt. På Youtube, tv, bloggar, poddar och i reklamkampanjer. Det är nästan omöjligt att gå miste om Bianca. Att använda sig av sitt igenkännande är något Bianca är superduktig på. Hon lägger ut bilder från sina olika kampanjer och tv framträdande för att hennes följare direkt ska koppla att det är hon som syns överallt.    

 

Syftet med Bianca Ingrossos instagram är väldigt tydligt. Det handlar främst om att tjäna pengar och det märks verkligen. Hennes instagram är proppfylld med olika samarbeten och hon väljer ofta att tagga ställen hon är på eller klädesmärkena hon har på sig för att antagligen bli sponsrad av dem. Att tjäna pengar på sin instagram är det främsta syftet med hennes konto. Däremot sköter hon ändå dessa sponsringarna och samarbetena väldigt bra genom att använda lockande bilder och passande bildtexter till inläggen. Det finns en röd tråd genom hela hennes instagram men hon är inte rädd för att utmana sin instagram och helt bryta flödet vilket hon vinner väldigt mycket på och gör att inte följarna tröttnar på all reklam som hon ändå väljer att lägga ut.

 

Ett annat instagramkonto som skiljer sig helt från Bianca Ingrossos är Joakim Lundells instagram. Joakim Lundell är en person som under flera år har synts på massor av olika sociala medier och har under en längre period byggt upp sitt namn och är idag en av Sveriges mest välkända ansikten. Han har däremot valt att använda sig av en helt annan teknik än vad Bianca gjort. Han gjorde sig känd genom sina väldigt extrema uttalande, videos och sin blogg. Han har en oerhört bred målgrupp på sitt konto då hans uttalande inte bara lockar de som tycker som honom utan även de som tycker raka motsatsen. Likheten mellan hans instagram och Biancas instagram är att de båda inriktar sig på livsstil. Även Joakim delar med sig av hela sitt liv. Allt från sin nyfödda bebis till vad han åt till frukost. Det finns en annan väldigt stor likhet mellan Bianca och Joakim och det är att han också försöker synas på så många sociala kanaler som möjligt. Han driver även en stor Youtube kanal där han har massor av följare. Till skillnad från Bianca så har det personliga varumärket inte varit lika viktigt för Joakim. Hans bakgrund består av många konstiga uttalande som vissa företag inte vill ställa sig bakom. Även fast han också bli sponsrad så är det inte på samma sätt som Bianca. Även på hans konto är det ganska tydligt att han försöker tjäna pengar på sitt konto däremot känns det som att han mer tänker att all publicitet är bra publicitet. Det vill säga att han inte tänker lika mycket på vad han lägger ut som Bianca och många andra på instagram gör. En väldigt stor skillnad mellan Joakim och Biancas konton är att Joakim inte bara delar med sig av det roliga i livet. Bianca fokuserar mycket på positivitet och visar upp en sida av sig själv som alltid är glad, positiv och har väldigt roligt. Joakim vågar visa upp hela sin vardag, både det bra och positiva men även det lite sämre.

 

Ett annat konto som är väldigt populärt på instagram just nu är Lucas Simonssons konto. Lucas konto skiljer sig en hel del från de flesta andras som just nu ligger på topp 30 mäktigaste kontona på maktbarometern. Han fokuserar nämligen på humor. Att tillfredsställa sina följare och ge dem ett gott skratt är vad Lucas vill bidra med på sitt konto. Det är bara ett fåtal bilder av alla Lucas inlägg som är privata och där han bryter sin röda tråd. Annars är alla inlägg roliga och består av sketcher om olika scenarier som händer alla i vardagen. Lucas konto har en väldigt bredd målgrupp. Det flesta kan känna igen sig i hans videos. Det är ett väldigt positivt konto och det är detta som drar många följare. Folk vill ha lite mer humor och komik i sin vardag och att göra narr av människor har blivit lite av en ny trend vilket Lucas försöker ta fram på sitt konto. Lucas använder därför mycket som är aktuellt för att hålla intresset uppe för sina följare. Den första väldigt tydliga skillnaden mellan Lucas konto och Biancas och Joakims konton är att det knappt finns några sponsrade inlägg. Det är ett väldigt avslappnat konto tillskillnad från dem andras. En annan skillnad mellan kontona som jag tycker man märker av väldigt tydligt är att Lucas inte enbart gör sina videos för pengarnas skull utan för att han faktiskt vill bidra till ett skratt. Det känns som att han njuter och vill fortsätta med det han gör för att hans följare blir glada av hans inlägg. Däremot finns en tydlig likhet mellan hans konto och Biancas och Joakims konto. Precis som dem så syns Lucas Simonsson på andra sociala kanaler. Han driver bland annat en Youtube kanal tillsammans med två andra killar. Han syns även ofta på deras konton precis som att dem syns på hans. Han är även aktiv Facebook och delar sina videos där med vilket ger en stor spridning. Lucas instagram konto får mycket följare eftersom han syns på väldigt många ställen, precis som Bianca så är det svårt att gå miste om honom.

 

Instagram har enormt många styrkor men även vissa svagheter. Instagrams största styrka är att den ständigt utvecklas. Det sker nya uppdateringar hela tiden och massa coola effekter tillkommer ofta vid uppdateringar. Eftersom att plattformen hela tiden fortsätter att utvecklas har appen en väldig fördel då det blir väldigt svårt för de som har appen att tappa intresse för den. När instagram hänger med i vad det är deras användare vill ha så växer appen och fortsätter att bli större. En annan styrka som instagram verkligen har är dennes enkelhet. Många vuxna klagar ofta på att allt är väldigt komplicerat men instagram är väldigt enkelt att förstå vilket gör att en väldigt bredd målgrupp befinner sig på appen. En väldigt stor styrka med instagram är att det är väldigt lätt att dela med sig med vad man göra. Det är bra för företag och personers personliga varumärke då dem lätt kan marknadsföra via appen.

 

Svagheter med appen är att dem valt att använda visa funktioner som andra sociala medier så som Facebook, Youtube och snapchat har. Detta bidrar till att det känns som att instagram försöker härma de andra medierna. Även fast Facebook äger instagram som borde det finnas en variation mellan apparna då dem påminner en hel del om varandra. En extrem svaghet som vuxit fram dem senaste åren är fokusen som helt skiftat. Innan låg appens fokus på vanliga människor som vill dela med sig av sin vardag och skaffa kontakter med såväl vänner, familj och främlingar. När det under flera år har utvecklats en enorm status kring influencers har instagram snappat upp detta och har med sina uppdateringar hängt med i vad som intresserar folk och lagt allt sitt fokus på alla dessa influencers istället för de vanliga folket. I Instagrams utforska del fanns det från början massvis av bilder på främlingar, familjer och vänner men idag proppas denna del av kändisar och personer som instagram anser har ett inflyttande på en. Det finns inte lika stor plats för individen på instagram utan de viktiga fokusen ligger på de kontona som lockar följare.

 

 


Skriv ut



Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv
Tipsa redaktionen
Mest lästa

Kultursverige


Studentliv


Youth



Pastell



Söda verk



Sport & blandat



The Waves



Run Away



iProject



Styleup


Inhouse


Svett

Sundsproduktion
Ansvarig utgivare:   Harriet Hultén Westberg
Webmaster:   Harriet Hultén Westberg