Unga som målgrupp

Det du vill se eller det Instagram vill att du ser?


Martina Åberg 2019-04-02



Instagram har växt lavinartat och idag blir man tämligen överraskad när man hör om en person som inte har Instagram. Plattformen har breddat sina sätt när det gäller att nå ut till sin målgrupp. Från att ha varit upp till individen vem man följde och intresserade sig för så väljer Instagram idag ut de profiler du ska se och vilken reklam du ska få upp på skärmen, allt uträknat med hjälp av en algoritm som beräknar hur du agerar på Instagram.

Trots det nya sättet att spåra sina användares aktivitet så är det fortfarande unga runtom i världen som är Instagrams huvudsakliga målgrupp. Att kunna följa sina stora idoler och se vad dem gör tilltalar målgruppen väldigt starkt. Detta är något Maktbarometern 2018 bekräftar, bland de topp tio mäktigaste på Instagram i Sverige finner vi namn som Therése Lindgren, Linn Ahlborg och Bianca Ingrosso. Något dessa tre profiler har gemensamt är att de alla i huvudsak presenterar den livsstilen som de lever. Vad bär de för kläder, var äter dem och var festar dem. Det är tre frågor man kan få svar på genom att följa någon av dessa tre personer och att döma av antalet följare är detta frågor som är av intresse för målgruppen.

 

Vi lever i en tid där individen och dess varumärke är i fokus. På CV uppmanas vi ha en bild på oss själva, vi eftersträvar den perfekta profilbilden på Facebook och när vi ser en bild på en person vi aldrig träffat tror vi oss ändå veta allt om personen bara genom en bild. Med andra ord har utseendet tagit väldigt stor plats i vår tid och det är därför inte konstigt att målet blir att uppnå det perfekta. Att ha de rätta kläderna, äta på de fina ställena och festa på de ställen som är inne. Detta har blivit ens ansikte utåt, lyckas man med ens ansikte utåt även kallat ens personliga varumärke då lyckas man också som person. Så för att göra detta ser vi på personer som har lyckats med just detta, som har gjort sig ett gediget och fungerande ansikte utåt. Vi vill bli inspirerade, få tips och ta efter i hopp om att nå samma framgång eller samma välbefinnande. Det är inne att må bra i sig själv och vara trygg i sig själv.

 

Något annat dessa tre konton har gemensamt är det höga antalet samarbeten, det är var och vartannat inlägg som det framgår på att det är ett samarbete. Pengarna tycks med andra ord flöda in genom att företag köper sig en plats i feedet hos en känd person och plötsligt kan nå ut till just precis den målgrupp som de önskar. I de flesta fall unga tjejer och killar.

 

Såklart finns det också skillnader, till exempel är Therése Lindgren känd för att prata om sin egen psykiska ohälsa och hur hon hanterar denna. Hon sticker absolut ut genom att prata om ämnet på ett personligt plan, något varken Bianca Ingrosso eller Linn Ahlborg gör i någon större utsträckning. En känsla av att innehållet är personligt är ganska så återkommande i Therése Lindgrens feed. Bilder på familjen, klumpighet och misstag är allt annat än ovanligt. Av kommentarsfältet att döma är detta väldigt uppskattat, det skojas och skrattas och man delar med sig av sina egna misstag.

Alla tre nämnda konton har ökat i popularitet den senaste tiden. Särskilt Bianca Ingrosso som efter sina framträdanden i TV dessutom har startat upp två egna företag och förväntas fylla hela Ericsson Globe i samband med sin Livepodd. Allt detta har det såklart gjorts reklam för på hennes Instagram och kanske är det också själva syftet. Alla tre är nämligen i huvudsak synliga på andra plattformar och Instagram verkar som en annonstavla för vad de har för projekt på gång, tillsammans med personliga berättelser som bjuder in till en känsla av gemenskap i kommentarfältet.

 

Instagram har nu funnits under en så lång tid att de har haft gott om tid för att utveckla sitt koncept och arbeta bort svagheter. Nu framhäver de influencers i följarnas flöden till exempel, vilket blir en stor styrka för en som är aktiv på Instagram som influencer. Det har dock också skapat svagheter, vanliga människor finns det allt mindre plats för. Numera är tre av Instagrams fyra flikar i menyn ämnade att se vad andra gör och då i huvudsak kända personer som du följer eller borde följa. Medan fokusen på dig, dina vänner och din familj har blivit allt mindre.


Skriv ut



Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv
Tipsa redaktionen
Mest lästa

Kultursverige


Studentliv


Youth



Pastell



Söda verk



Sport & blandat



The Waves



Run Away



iProject



Styleup


Inhouse


Svett

Sundsproduktion
Ansvarig utgivare:   Harriet Hultén Westberg
Webmaster:   Harriet Hultén Westberg