Tisdagen den 17 oktober 2017 - klockan 00:02
Sök       Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
« Föreg. Nästa »

Ett hjälpande företag i nyhetsflödet


Jacob Persson 2016-05-26

Ingången till Apsis kontor i Malmö, Apsis jobbar med nyhetsbrev som skickas till din e-post.
Bild:Jacob Persson
Ingången till Apsis kontor i Malmö, Apsis jobbar med nyhetsbrev som skickas till din e-post.

Receptionen av Apsis där man alltid blir bemött av ett leende.
Bild:Jacob Persson
Receptionen av Apsis där man alltid blir bemött av ett leende.

Inne på Apsis så får man en stark kännsla av glädje och jag tror säkert att de glada färgerna runt om i kontoret bidrar till det.
Bild:Jacob Persson
Inne på Apsis så får man en stark kännsla av glädje och jag tror säkert att de glada färgerna runt om i kontoret bidrar till det.

Detta är Dag Thoren, han jobbar på Apsis i deras marknadsavdelning och det var han som hjälpte mig förstå exakt vad Apsis gjorde.
Bild:Jacob Persson
Detta är Dag Thoren, han jobbar på Apsis i deras marknadsavdelning och det var han som hjälpte mig förstå exakt vad Apsis gjorde.

I rum som dessa utbildar utbildade Apsis medarbetare sina kunder i att använda Apsis platform för att kunna skapa egna nyhetsbrev.
Bild:Jacob Persson
I rum som dessa utbildar utbildade Apsis medarbetare sina kunder i att använda Apsis platform för att kunna skapa egna nyhetsbrev.

För att ta reda på mer om email marketing så besökte jag Apsis som jobbat inom det fältet i 15 år, jag får dessutom en intervju med Dag Thoren som berättar allt om hur Apsis jobbar och vad exakt hans roll i Apsis är.


Nyhetsbrev är något som vi får varje dag, men nu menar jag inte nyheter som i saker som har hänt utan nyhetsbrev som företag skickar ut för att locka nya kunder och för att visa sina nya produkter kanske. För att man ska få dessa nyhetsbrev så brukar man ha prenumererat till dem via företagets hemsida, men så är det inte alltid och när man får oönskade nyhetsbrev så brukar man kalla det spam. Ett nyhetsbrev kan vara från ett låneföretag som vill berätta om sina nya låneerbjudanden till att en klädesbutik har några klädesplagg på rea. Apsis är ett företag som jobbar med just nyhetsbrev och för att ta reda på lite mer om vad exakt det innebär och vad de gör så åkte jag ner till deras kontor i Malmö för att ta reda på lite mer om detta.

 

När jag kom in på kontoret så möttes jag direkt av ett leende från receptionisten, hon frågade mig om det var något hon kunde hjälpa mig med och jag förklarade att jag var där för att göra en intervju med en kille som heter Dag Thoren, hon ledde mig sedan till honom men på väg till där han satt så fick jag se lite hur kontoret såg ut vi gick genom deras matsal som var väldigt färgglad och som luktade nybakat eftersom att de precis fått in nybakade kanelbullar vi gick sedan förbi några salar där de brukar hålla kurser i hur deras program fungerar och hur man ska använda Apsis. När jag sen fått veta vem Dag var så pratade jag lite snabbt med honom, sen visade han mig till ett rum så att jag kunde intervjua honom.

 

Såklart så ville jag veta vad exakt Apsis gjorde och vad Apsis är så jag ställde frågan till honom. Han började med att berätta att Apsis funnits sedan 2001 samt att de jobbade med Nyhetsbrev och e-postmarknadsföring vilket var ett större namn för flera saker. Han förklarade att Apsis programmet kunde hjälpa företag hitta nya kunder men också att vinna tillbaka gamla kunder, fast grund iden var att hjälpa företag att göra sina nyhetsbrev. Jag bad han berätta mer om hur Apsis hjälper företag med deras nyhetsbrev, och på det svarade han kort att Apsis är en plattform som företag köper så att de lättare kan skapa sina nyhetsbrev för att sedan skicka ut till sina kunder. Jag har fått se hur själva plattformen ser ut och den är väldigt stilren och enkel att använda, vilket gör att jag kan förstå varför företag skulle vela använda just Apsis till sina nyhetsbrev.

 

Dag Thoren som jag intervjuade jobbade på marknadsavdelningen av Apsis där han arbetar som copywriter vilket betyder att man skriver och redigerar texter till nyhetsbrev för både Apsis kunder men också Apsis själv. Ett exempel på en text han kan hjälpa till att skriva eller redigera är olika event som Apsis eller de andra företagen har, hans jobb är då att säga till så att företagen använder sig av samma språk i alla de olika nyhetsbreven de skickar ut.

 

En av sakerna som Apsis vill undvika med sina nyhetsbrev är att de klassas som spam. För om de klassas som spam så får kunden inte se nyhetsbreven vilket innebär att nyhetsbrevet som företaget skickat ut inte kommit fram. För att lösa detta så hjälper Apsis kunden att säga till så att listorna på e-postadresser stämmer och att

e-postadressen som tar emot nyhetsbrevet inte klassar brevet som spam utan som en vanlig e-post.


Efter att jag fått svar på alla mina frågar så gav de mig lite tid så jag kunde gå runt i deras kontor för att se hur de jobbade och ta bilder. Arbetsmiljön som deras anställda jobbade i är väl som man kan hoppas att ens framtida jobb ska se ut samtidigt som det var lugnt i kontoret så kände man fortfarande en väldigt glad anda därinne folk skrattade och hade kul. Deras planlösning var väldigt öppen vilket gjorde att det blev väldigt lätt att navigera sig runt deras kontor, de hade motivations tavlor som hängde på olika ställen i kontoret. De hade dessutom en stor hylla fylld med massa olika mobiler, datorer och surfplattor så att de kunde testa nya produkter som de gjort. När jag lämnade Apsis så lämnade jag gladare än när jag kom dit.  

 

 


Skriv ut



Amerikanska valet 2017: Skandal



Både presidentkandidaterna Donald Trump och Hillary Clinton kastar skit på varandra. Vissa av det har någon grund och annat har inte. 

Det finns stora och små skandaler...

Läs mer

Världens snabbaste landdjur!

Geparden har länge varit världens snabbaste landdjur med en tophastighet på 120...

Läs mer

Battlefield!


År 2008 så såldes det över 17 miljoner exemplar av spel serien. Som två...

Läs mer

Tupac Amaru Shakur


Han gick under artistnamnet 2Pac och han var en av de största artisterna under 90-talet. Ä...

Läs mer

Ett hjälpande företag i nyhetsflödet

Varierande utställningar och snygga skägg

Caféets femte generation bevarar och förnyar

Från soptipp till vattenrike 

En stad att räkna med

Elitserielaget som målade staden orange

Tipsa redaktionen
Mest lästa

Pastell



Youth


E-sport


Söda verk



Sport & blandat



The Waves



Run Away


iProject


Study abroad


Undersökning om sociala medier


PR-film 2014



Styleup


Inhouse

FRONT

Svett





Prezi



FN-rollspel 2016
Sundsproduktion
Ansvarig utgivare:   Harriet Hultén Westberg
Webmaster:   Harriet Hultén Westberg
Redaktion:   Andreas, Lucas, Gustav, Robin, Sofia, Elias, Marcus, Thi, Vilmer, Elias, Wilhelm, Morgan, August, Frida, Adam, Olivia, Johannes, Rebecka, Ida, Julia, Marcus, Fredrik, Daniel, wictoria, Melvin, Alexandra, Anton, Tobias, Casper, Albin, Hannah, Lucas, Leon, Sisqo, Josefin, Vera, Lucas, Matilda, Elsa, Max, William, Cornelia, Jonathan, Fabian, Rasmus, Simon, Frida, Ludwig, Emelie , Linus, Kajsa, Julia , Ellie