Elitserielaget som målade staden orange


Frida Eklöf 2016-05-24

IFK Kristiandstads klubbchef Nikolas Larsson.
Bild:Amanda Larsson
IFK Kristiandstads klubbchef Nikolas Larsson.

Kristianstad Arena som är hemarena för elitserielaget i handboll.
Bild:Amanda Larsson
Kristianstad Arena som är hemarena för elitserielaget i handboll.

Hejaklacken Södra Kurvan under match.
Bild:IFK Kristianstad
Hejaklacken Södra Kurvan under match.

Handbollsklubben IFK Kristianstad har gjort en otrolig resa under de sex senaste åren, de har gått från konkurs till Sveriges häftigaste klubb. Hur har de gått tillväga och hur har de lyckats måla hela staden orange?


Efter mycket letande kan jag äntligen skymta en del av Kristianstad Arena. Ju närmare arenan jag kommer desto ståtligare är den med dess yta på 21 000 kvadratmeter. Kristianstad arena är en multiarena som kombinerar diverse konserter och sportevenemang. Det är hemarenan för elitserielaget i handboll, IFK Kristianstad, och som den handbollsfantast jag är har jag valt att intervjua föreningens klubbchef, Nikolas Larsson, om hur de har blivit Sveriges häftigaste handbollsklubb. När jag kommer in i arenan ringlar en lång kö av förväntansfulla supportar. Nikolas Larsson berättar för mig att det inom en timmes tid är dags för biljettsläpp inför söndagens kommande kvartsfinal mellan IFK Kristianstad och IK Sävehof.

Det har inte varit en lätt resa för IFK Kristianstad att ta sig dit där de befinner sig idag. Det var runt millennieskiftet som föreningen körde i diket och höll på att gå i konkurs men sakta men säkert hankade de sig fram och tog sig upp igen. Något år senare fick IFK Kristianstad till en ny styrelse och började ännu en gång skriva avtal med banker och kommun.

Nikolas Larsson kom in i styrelsen tillsammans med en ny ordförande och vice ordförande i juni år 2009, detta i samband med att A-laget hade kvalat sig upp till elitserien tidigare under våren. Däremot visade det sig att det hade kostat på, för den ideella handbollsföreningen, att gå upp och man hade inte riktigt lagt alla korten på bordet, vilket ledde till att föreningen i princip var på väg att gå i konkurs ytterligare en gång.

- Vi hade minus 1,3 miljoner kronor, vi hade inte pengar någonstans. Det fanns inte på tal att gå till banker eller kommunen och vi kunde inte betala löner. Men vi hade en bra plan som vi trodde på och det löste sig väl efter ett år, säger föreningens klubbchef Nikolas Larsson. 

IFK Kristianstad hade en plan om att de skulle jobba sig upp på två olika sätt. Det ena sättet var inifrån och ut. Ungdomsverksamheten som tidigare var en del av föreningen behövde bli en del av A-lagsverksamheten igen. Det andra sättet var att försöka få folk till matcherna genom partners och sponsorer. Föreningen hittade även eldsjälar som ville vara en hejaklack, denna klack blev sedan Södra Kurvan och består idag av 300 supporters.

Men hur fyller ni egentligen en arena med 5000 personer till varje match?

- Klubben har haft milstolpar och en av dessa milstolpar har varit vår nya hall som invigdes 20 oktober 2010. Inför premiärmatchen tryckte IFK Kristianstad, tillsammans med sina sponsorer, upp replica-tröjor i klubbens orangea färg och delade ut till alla som skulle se matchen. Och plötsligt var hela arenan orange, säger Nikolas Larsson och ler.


Föreningen har som mål och strävan att erbjuda sina supporters och partners mer än bara en handbollsmatch. Det är mycket som händer runtomkring IFK Kristianstad, man anser bland annat att det är viktigt att supporterna bär orangea tröjor och prylar för att öka gemenskapen. Huvudsaken är inte att sälja utan att de faktiskt bär färgen. Klubben har även sett till att A-laget har en egen maskot på sina matcher. På en av IFK Kristianstads senaste matcher hissade de ner maskoten Krutis, en orange tiger, från taket och filmade för att senare publicera videoklippet på sina sociala medier. Inför den kommande säsongen kommer detta videoklipp även att användas som entré för maskoten.

- Men givetvis är det handbollen som alltid ska stå i centrum, det är ju faktiskt anledningen till varför vi är här, säger klubbchefen Nikolas. 

Sociala medier

Nikolas ger mig en IFK Kristianstad tidning till mig och förklarar att det är föreningen själva som producerar tidningen och sedan låter den tryckas som en online-bilaga i den lokala tidningen. Han berättar även att de satsar på att marknadsföra föreningen och dess varumärke genom sociala medier. Som Sveriges bästa elitserielag har IFK Kristianstad ständigt löpsedlar i morgon- och kvällspressarna och de har även den största Facebook-communityn bland Sveriges handbollslag. Likaså gällande Twitter och Instagram. Klubben ska även finnas på fler sociala medier den kommande säsongen. En av de medierna som de ska använda sig av är Snapchat och på så sätt låta den vandra genom laget för att ge supporterna inside-information från A-laget. Föreningen har även ett jättebra genomslag i TV då de förra året nådde ut till 43 miljoner tittare.


Ungdomsverksamheten


På de senaste åren har A-laget utvecklats oerhört mycket och med ett SM-guld och Champions League spel i bagaget, satsar föreningen nu på sin ungdomsverksamhet. De försöker fostra framtidens elitspelare med hjälp av ett farmalag som spelar i division 1 och sina ungdomslag. Klubbchefen Nikolas menar på att det är väldigt svårt att ta sig in i IFK Kristianstads A-lag, därför satsar de extra mycket på sina ungdomar.

- Steget från färdig handbollsspelare in i vårt A-lag är jättestort, säger Nikolas Larsson.

De spelare som är första års seniorer och som har tränat med elitserielaget säsongen 15/16 kommer nu att spridas ut till andra elitklubbar för att samla på sig erfarenhet, kunskap och utvecklas som spelare.

- Sedan hoppas vi att de kommer tillbaka efter ett eller två år i till exempel HK Malmö.

En annan anledning till varför IFK Kristianstad satsar enormt mycket på framtidens talanger är för att de måste få dit mer lokal förmåga så att publiken kan identifiera sig med spelare därifrån. Historiskt sett har klubben haft hyfsat många A-lagsspelare som är från Kristianstad med omnejd och idag har de några spelare från trakterna, bland annat kaptenen Johan Jepson, Anton Lindskog och Nikolas son Johannes Larsson. 

IFK Kristianstads framtid

Sveriges häftigaste handbollsklubbs nästa vision är att bli Nordens häftigaste handbollsklubb och på så sätt måla Norden orange. Enligt Nikolas Larsson blir den stora utmaningen att komma vidare i de sociala projekten, bygga vidare på ungdomsverksamheten och säkra att de fortfarande kommer att ha 5000 personer på läktaren.

Intervjun avslutas med att jag får en rundtur inne i Kristianstad Arena och den sista frågan som jag ställer till klubbchefen är: vem vinner SM-finalen 2016?
Och svaret? Det får ni på söndag då finalen spelas i Malmö Arena mellan Alingsås HK och IFK Kristianstad!

 


Skriv ut



Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv
Tipsa redaktionen
Mest lästa

Kultursverige


Studentliv


Youth



Pastell



Söda verk



Sport & blandat



The Waves



Run Away



iProject



Styleup


Inhouse


Svett

Sundsproduktion
Ansvarig utgivare:   Harriet Hultén Westberg
Webmaster:   Harriet Hultén Westberg