Spel recension

Shadow of the Colossus

Joakim Björck 2018-02-11

Mannen och hästen möter den andra jätten

Team ICOs mästerverk och efterföljare till spelet ICO(PS2), Shadow of the Colossus(2006) på Playstation 2 fick stort mottagande av de som spelade det då och åren efter. Idag klassas det som ett av de bästa spelen någonsin, om inte en av de stora influenserna till flera spel som skulle komma senare. Nu, 12 år efter dess utgivning dras nya fans av serien in genom dess återutgivning i form av Shadow of the Colossus på Playstation 4. Är den lika bra idag som då eller är den ännu bättre?

Det är natt vid ett berg. En fågel kommer in och flyger längs berget. Den flyger snabbt bakom en vattenfalls stråle och fortsätter mellan ett träd växande från en stigs kant och någon på en häst. En man följer nu med sin blick fågelns flykt, sittandes på sin häst som nu har stannat. En person täckt i en slöja kan synas stödjandes mot mannens framsida. Hästen tar steg bakåt och laddar upp för ett hopp över ett hål i stigen. Hädanefter fortsätter de sin tur. Vi får ett litet montage på mannens och hästens resa genom skogar och regn. Tillslut kommer de till en passage som har några stående och fällda pelare framför sig. En bro efter passagen leder rakt över en stor öken till ett stort tempel i mitten av ingenstans. Mannen och hästen fortsätter på bron medans kameran zoomar ut från dem och visar den vita himmeln vars då vi är tagna till spelets startmeny med texten Shadow of the Colossus.

Efter man startat spelet får man reda på vad mannens mål är. I templet avslöjar han personen i slöjan som visar sig att vara en kvinna. Genom dialogen han har med templets mysteriösa röst så avslöjas det att hon är död. Mannen vill återuppliva henne men för att göra det får han i uppdrag av rösten att slakta 16 jättar utspridda i detta övergivna land. Det är här spelaren får kontroll över mannen och kan bege sig mot den första jätten. Du är utrustad med ett svärd och en pilbåge som du måste använda dig av i striderna med jättarna. För att besegra dem måste du klättra upp på jätten och hugga med svärdet i deras svaga punkter. Detta är lättare sagt än gjort eftersom du har en uthållighetsmätare att hålla koll på som minskar när du klättrar och håller i dig för kung och fosterland i jätten som vill konstant skaka av dig som en mygga.

Shadow of the Colossus är i princip likadan som sin originella utgivelse. Du går ut ur templet och slaktar en jätte, blir träffad av de mörka strålarna som kommer ur jätten, blir sedan teleporterad tillbaka till templet. Upprepa detta 15 gånger och spelet är slut. Men det finns saker att göra i mellantiden som du tar dig till en jätte. Du kan uppgradera din uthållighet genom att jaga ödlor med lysande svansar. Det finns frukter hängande från träd som du kan äta för att uppgradera din hälsa så du kan ta mer stryk. Men någonting nytt som du kan göra i mellantiden är att leta upp 79 guldmynt som har blivit spridda överallt i landet. Dessa är väldigt bra gömda så man får verkligen ta sin tid till att leta upp dem. Du blir såklart belönad men det är inte riktigt värt det eftersom det tar en herrans tid att samla alla. Mer som är nytt är kontrollerna. Det finns en typ som är enkel att vänja sig till så nybörjare bara kan hoppa in och spela som i alla andra spel. Men om man inte vill använda sig av denna kontrolltyp så kan man ändra tillbaka till de klassiska kontrollerna. De finns också två andra kontrolltyper som man kan använda.

Tro inte att det har blivit lättare att kontrollera huvudkaraktären när man slaktar jättarna. Det är fortfarande svårt och kräver fortfarande ditt tålamod. Det är lite av det som gör spelet så spännande. Känslan att klättra upp för en jätte, som är antingen lika stor eller 40 gånger större än du, känns verkligt tack vare detta. Du blir uppsugen av allt som händer på skärmen. Inte minst av musiken som gör spelet mycket mer spännande. Allt från den mysteriösa musiken som spelas i bakgrunden när du först ser jätten som sen skjuts upp till spänningsnivå när du börjar klättra som taggar upp dig. Och tillslut den lugna och sorgliga musiken som spelar när du slaktat jätten som får dig att lugna ner dig och tänka till lite.

Den stora skillnaden är definitivt hur spelet ser ut. De som spelat föregångaren märker hur detaljerat allting är jämfört med hur det var innan. Skaparna av Shadow of the Colossus(PS4), Bluepoint Games, har gjort nya versioner av spel innan, men då har det varit annorlunda. De har bara uppdaterat kvalitén på texturer och karaktärs-modeller. Enkelt sagt har de gjort HD-versioner av spel. Men med denna har de gjort om spelet från början. De har verkligen lagt märke till varenda detalj den förra versionen hade i sig och byggt upp det igen. Nu ser världen mer färgfull och verklig ut.

Bluepoint Games har gjort ett jättebra jobb i återskapandet av den berömda klassikern. Spelets framträdande håller upp till denna tidens förhoppningar och levererar fortfarande i både spel och i dess story. Spelet är fortfarande lika rolig och lika hårslitande irriterande ibland som det var för 12 år sedan. Jag tycker detta är ok eftersom nykomlingar kan få samma upplevelse av spelet som man fick av den förra versionen.

Skriv ut

Sök Sökhjälp

Publicerade