Ouija - En sval tonårsskräck

Rebecca Samuelson 2015-10-16

När Laine Morris (Olivia Cooke) och hennes bästa vän Debbie (Shelley Henning) var små lekte de ofta med Ouijabrädor. Nu när de är äldre är de fortfarande vänner - men en kväll tar Debbie sitt eget liv. När Laine finner en Ouijabräda på den nu döda Debbies rum, vill hon inget annat än att få kontakt med den döda vännen. Laine berättar om idén för sina vänner och de samlas för att förena Debbies värld med deras egen. Men kan de verkligen vara säkra på att det är Debbies ande som ger svar via brädan?

FAKTARUTA

Titel – Ouija

Regi – Stiles White

Manus – Juliet Snowden & Stiles White

Medverkande – Olivia Cooke, Ana Cato, Daren Kagasoff

Filmbolag – Universal Pictures

Genre – Skräck

Längd – 1:29

Betyg: ★★★☆☆

Ouija
har potential. Men tyvärr når den inte hela vägen. Däremot är den fortfarande underhållande. Filmen hamnar helt enkelt i ett fack bland perfekt enkla och svala tonårsskräckisar.

Vad som gör att filmen levererar till en början, är att Ouija har en handling. Det är enkelt för skräckfilmer – tonårsskräck, specifikt – att få ett hopplock av grundstories utan att de varken går ihop eller fungerar (Sorority Row, Prom Night). Däremot intresserar Ouijas berättelse eftersom där finns en handling och något för tittaren att hålla fast sig vid. Polarna vill få kontakt med den döda vännen – vilket leder till konsekvenser. Det funkar, helt enkelt. Handlingen får en att sitta kvar eftersom den existerar. Däremot är det ingen nagelbitare.

Vad filmen faller på är bland annat dess dialoger och de nästan alltför klassiska scenerna. Först och främst så verkar ingen vara speciellt ledsen över Debbies död. Konversationerna mellan vännerna ger knappt någonting till filmen och ibland känns det som att tonåringarna endast pratar för att få minuterna att gå. När det kommer till skräckscenerna levereras varje skräckkliché det går att hitta. Någon springer förbi kameran när huvudkaraktären tittar åt fel håll. Obehagliga meddelanden dyker upp från ingenstans. Och sådär fortsätter det. Man blir lite smårädd. Det ligger någon slags hatkärlek i det. Utöver, och på grund av, det så levererar filmen några hyfsat bra jumpscares, torts den annars ljumna skräckfaktorn. I filmer som The Babadook eller The Woman in Black finns ett konstant obehag där man aldrig är säker på vad eller hur något kommer hända, när Ouija istället har en skräckkänsla som kommer och går, om vartannat. Man kan alltså slappna av och veta att det behövs några minuter för att återanvända till klimax.

En annan punkt som drar ner Ouija är att den ande som tar kontakt med vännerna genom Ouijabrädet visas så pass tidigt in i filmen. När det handlar om en spirituell värld verkar tittarna istället älska att stämningen byggs upp (The Babadook, Paranorlam Activity) och inte visas direkt – om ens överhuvudtaget. Ouija hade tjänat på ett mer skräckinjagande väsen – både på ett visuellt och känslomässigt plan.

Något som däremot får filmen att glimma är scenerna med skådespelerskan Lin Shayne. Om man älskar Insidious-filmerna är det nästintill omöjligt att inte koppla ihop skådespelerskan med rysarkänslan från Insidious. Hennes medverkan kan ha varit planerad till att göra just det – eftersom producenten för Ouija även har jobbat med just Lin Shaynes mer betydande skräckfilmsroll i Insidious. Olivia Cooke, som spelar huvudrollen Laine, gör ett bra jobb torts sina milda repliker. Bra inlevelse och stora skräckfilmsögon som passar perfekt in på den generella tonårsklichén. Tyvärr är det svårt att känna sympati för henne under filmens gång eftersom karaktärerna endast introduceras vagt.

Överlag är Ouija en skräckfilm som fungerar. Trots minus vid en del punkter så har den sina guldstunder där hjärtat slår dubbla slag. Filmen är något som går att kika på för att bli underhållen. Den lämnar ingen bild som ger kalla kårar och gör inte heller att man behöver ha lampan tänd vid läggdags.

Ouija är helt enkelt, som tidigare beskrivet, en perfekt, enkel och sval tonårsskräck.

Skriv ut

Sök Sökhjälp