Call of Duty: Modern Warfare Remastered
Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Jämförelse på kyrkan i Silent Hill 3<br />&Ouml;verst: Ursprungliga versionen<br />Underst: HD-versionen
Jämförelse på kyrkan i Silent Hill 3
Överst: Ursprungliga versionen
Underst: HD-versionen

Nu på sistone inom Tv-spels världen har det varit många nya spel som har fått se dagens ljus och till och t.o.m. fått efterföljare. Men också på sistone har det varit många spel som har fått se dagens ljus igen i form av återutgivningar. Många spel har numera blivit uppdaterade från när det släpptes och sen släpps igen till fullt eller halvt pris. Genom att uppdatera spelen lite eller t.o.m. lägga till något eller ta bort något så kan de enkelt locka tillbaka till sig de förra köparna och nya personer till serien. Vad kan göra att en återutgivning är värd att betala för och varför görs de?

När man har kommit på nya koncept av spel har folk antingen tyckt att det var en dålig idé eller så har de tyckt om det. Oftast när ett spel fått mycket med beröm så har det lett till att den fått en efterföljare. En efterföljare för att bli uppskattad av folket ska helst ha mer saker och framförallt nya saker i sig än vad den förra hade. Man ska ju inte köpa samma spel igen. Men det finns också återutgivningar av spel som är i princip likadan som när det släpptes första gången. För att dessa ska kunna säljas förväntas det av spelarna att det är lite annorlunda. Eftersom nyare spel oftast har ett högt pris på sig så ska det vara värt att köpa det.

Detta har lett till glada men också irriterade köpare. Vissa folk blir glada av att de uppdaterar spelen så de blir roligare att spela. Men andra blir lätt irriterade på att behöva köpa samma spel igen eftersom det är den bästa versionen just nu men att den kostar lika mycket som den gjorde förr om inte mer.

Det finns olika versioner av återutgivningar. Det finns ”remasters” där man har uppdaterat spelet för att se mer modernt ut. Det finns ”remakes” som är omgjorda versioner av spel vars då man har gjort om spelet helt och hållet och gjort några finesser till spelet. Man har antingen lagt till något eller tagit bort något som inte funkade. Och sen finns det ”reimagines” där man tar ett nytt spin på samma koncept. Man kan till exempel använda samma karaktärer i en ny berättelse och miljö.

Meningen med återutgivningar kan variera. Företags baktanke bakom återutgivningar av spel kan vara att locka till sig nya fans till serien eller släppa spelet igen på en plats som gör det lätta att nå det eftersom många gamla spel numera är svåra att få tag på idag.

Innan så har det funnits många HD-remasters som har släppts som är just det, hög kvalité uppdateringar på spel så att de ser flottare ut. Många spelare har reagerat negativt på detta eftersom de har tyckt att spelen bara släpps igen fast med en HD-uppdatering vid ungefär samma pris som när de först kom ut. Ibland har det varit tillfällen då återutgivningarna är sämre än sina originella versioner spelat sämre än sina ursprungliga versioner. Exempel är Silent Hill HD collection med det andra och tredje spelet i sig. Rayman 3 Hoodlum Havoc HD, Jak and Daxter HD trilogy till PS Vita och m.m. Men på sistone har det kommit ut ”remasters” som har klassats av spelarna att vara bra eftersom teamen bakom de har lagt märke på spelets detaljer och försiktigt försökt att förfina dem. Texturerna har uppdaterats, spelet kan köras i 1080p i 60 fps och kanske t.o.m. ha något extra som har lagts till. Kontrollerna har också på vissa spel förfinats vilket spelare har berömt skaparna bakom de nya versionerna för.

På sistone har det varit flera ”remakes” som har uppgraderat spelen drastiskt. De har blivit omgjorda från början med bättre grafik och annan motor. Man har även lagt till saker eller tagit bort sådant som inte funkade för att göra spelet mer värt att spela en gång till för gamla fans. Det hade annars inte funnits en anledning till att köpa samma spel som släpptes innan för ett högt pris.

Jag har frågat Erik Winlund efter hans åsikter angående återutgivningar av spel.

Erik Winlund – 18

Vad tycker du om Återutgivningar överlag. Är de nödvändiga eller inte?

Asså jag tycker det är nödvändigt för vissa spel, för att vissa spel som har varit mest populära är de de vill göra ”remakes” över. När de gjorde om Call of Duty 4 och gjorde en ”remake” på det. Asså jag tycker typ det är nödvändigt liksom för att det återskapar känslan som man hade innan när man spelade det spelet annars har Call of Duty(serien) ändrats helt med tanke på att de har införskaffat jetpacks och gjort det mer nutid.

Vad tycker du en återutgivning ska vara. Ska den innehålla nya saker eller ska det bara vara en HD uppdatering på spelet eller ska det vara något helt nytt?

Nämen jag tycker ju framför allt grafiken, att det är där deras största punkt ska vara liksom och sen att de inte ska göra för mycket ändringar för man vill ändå hålla karaktärerna som de är i spelet.

De senaste återutgivningarna som du vet. Är de ett bra exempel på hur en återutgivning ska vara eller tycker du att det var onödigt?

Nej jag tycker de senaste exemplaren har varit relativt bra i alla fall. De har inte ändrat för mycket på grejorna liksom de har ändå hållit sig till basen och sen så uppdaterat grafiken och sedan ändrat lite grejor men inte för mycket för att det ska bli för stor förändring liksom.

Tycker du att det är nödvändigt för företag att släppa återutgivningar av ett spel bara för att få in nya fans till serien? Eller ska man bara släppa spelet där folk lättare kan nå de?

Det är ju egentligen taskigt av dem liksom, om man redan har köpt det gamla spelet liksom att de inte bara uppdaterar där och gör en patch på det där istället för att man är tvungen att betala 600 kr igen för att kunna köpa spelet liksom. Så det är ju lite taskigt av dem, men jag tror ändå att det kostar en del pengar att uppdatera så mycket som de gjort liksom.

Vad är ditt tips till personer som vill spela ett spel där det finns en återutgivning till. Ska personen köpa den första version eller den andra? Kan det bero på något?

Äh jag tycker liksom att man ska köpa den som släppt först liksom och sen om man tycker om spelet så köper man den andra versionen även om den är dyrare. Och sen så är det inte lika många som spelar det gamla heller utan alla har ju flyttat över så att det är ju roligare att spela med det nya liksom. Så jag vet inte där liksom. Men jag tycker nästan att man köper det nya som släpps om man inte har det andra spelet innan liksom.

Skriv ut

Sök Sökhjälp

Publicerade