Yrken - Förskolelärare


Martina Åberg 2018-02-09

Förskollärare, där arbetet är den bästa utbildningen.
Bild: Rawpixel.com
Förskollärare, där arbetet är den bästa utbildningen.

Katarina Nilsson, förskollärare på Kämpingestugans Förskola.
Bild: Matz Nilsson
Katarina Nilsson, förskollärare på Kämpingestugans Förskola.

Det är dags för ytterligare en del av serien ”yrken”. Serien där vi tittar närmare på fyra helt olika jobb. Förra veckan kunde vi läsa om chefredaktören Madeleine Walles som gav mycket intressant information om sitt arbete. Denna vecka ska kika närmare på arbetet som förskollärare och såklart följer även en intervju.

I det sociala och lärorika arbetet som förskollärare är dagarna sällan sig lika. I en miljö bestående av barn som är i den åldern då tankarna börjar snurra och utvecklingen går i rasande fart är det kanske inte så konstigt att förskolläraryrket är en lärdom i sig. Intresset för arbetat har dock varit nedåtgående, flertalet reportage har gjorts de senaste åren där bristen på personal blir allt mer tydlig samtidigt som årskullarna blir större och större.


Katarina Nilsson, 53, jobbar som förskollärare på Kämpingestugans Förskola i Kämpinge. Där går idag 41 barn fördelade på två avdelningar, en för ett- till treåringar samt avdelningen där Katarina jobbar som är för tre- till femåringar. Förskolan har som mål att det ska vara en lärorik miljö och att barnen som går där ska få uppleva magiska ögonblick, ett av ledorden är ”med livslång lust till lek och lärande”. Förskolan är också hälsofrämjande genom att det enbart serveras mat som är lagad från grunden med bra råvaror av kökspersonal som är på plats på förskolan. Därtill ligger förskolan i en fantastisk miljö med närhet till hav, skogsdungar, åkermark och ängar.


Vilken utbildning krävs för att kunna bli förskollärare?
- När jag utbildade mig var kravet för att komma in på högskola gymnasialutbildning som inkluderade grundkunskaperna svenska, matte och engelska. Därefter gick jag två och ett halvt år på högskola, idag tror jag utbildningen är tre och ett halvt men den ger inte per automatik samma behörighet som när jag studerade. Dagens utbildning till förskollärare ger i första hand möjlighet att arbeta med 1-5 åringar vill man arbeta med 6 åringar måste man läsa till en eller flera kurser. Jag har genom min utbildning möjlighet att arbeta både på 1-5 års förskola samt i förskoleklass. Man får en legitimation som det står vilken behörighet man har. För att få din legitimation måste du ansöka hos Skolverket.


Vilka egenskaper eller intressen är bra att ha i arbetet som förskollärare?
- Egenskaperna går lite in i varandra. Man ska vara nyfiken på vad barnen pratar om, lyssna in dem och ha ett öppet sinne. Bra också att, givetvis, veta mycket om barns utveckling samt hur barn fungerar i grupp. Själv brinner jag för att barnen ska få uppleva magiska ögonblick men jag finner också mötet med barnet otroligt givande. En fyraåring kan ställa väldigt avancerade frågor eller ha givande funderingar och då är det viktigt att kunna lyssna in och förstå.


Finns det några extra bra samt sämre saker med jobbet?
- Något jag finner väldigt roligt är att den ena dagen är aldrig den andra lik. Det allra bästa är de små mötena med barnen, att se att de har tagit in det man pratat om dagen innan till exempel. Att se hur personalens moral och etik smittar av sig är också fantastiskt, exempelvis när de äldre barnen bjuder in och tar hand om de yngre. De empatiska saker vi säger och gör syns sedan i barnen vilket är riktigt roligt. Det dåliga är det fysiska, efter 30 år som förskollärare kan jag inte förneka att det har slitit på kroppen. Därtill har yrket förändrats ganska snabbt men åt många håll samtidigt, i vårt arbete måste man vara väldigt flexibel och vi har gått från när jag började tillhörde vi Socialtjänstlagen för att idag tillhöra Skolverket med allt det innebär som t.ex. läroplan för förskolan. Det administrativt arbete för oss på förskolan har ökat, tid som vi skulle vilja använda i barngruppen. Det är trots allt därför vi utbildade oss till förskollärare och inte för att behöva arbeta med så mycket ”papper” som det är idag. Missförstå mig inte det är jätteviktigt att dokumentera det barnen gör, säger och hur deras utveckling går fram. Vår uppgift är att ta hand om det käraste en familj har och det är det jag vill lägga mest fokus på.


Har jobbet förändrats under de senaste 20 åren?
- Mycket. Mest positivt men som vi redan har varit inne på även negativt. Idag är det större barngrupper men mindre personalstyrka vilket betyder att antalet barn per pedagog har ökat en hel del. Något väldigt positivt är att vi har fått högre status, vår roll i barnens utveckling har blivit betydligt mer uppmärksammad. Vi får också mer utbildning i barns utveckling och hänger med i vår tid och dess trender. Idag är det dessutom ett mycket friare arbete på ett sätt, man ser till hur barngruppen i fråga ser ut och kan planera därefter istället för att ha en strikt planering som i slutändan inte alls var givande för barnen. Barnens inflytande och deras intresse styr mycket idag och det är spännande och utmanade istället för som jag sa tidigare, jag planerade vad som skulle ske vilken vecka utan någon större hänsyn tillbarngruppens intresse och behov.


Är det viktigt att kunna jobba med andra?
- Ja det är det. Förskollärare är ett bl.a. ett socialt yrke och ett yrke där du själv hela tiden måste vara intresserad av att utvecklas, där fokusen ligger på att barnen ska utvecklas och ha lust för att lära mer och nya saker. Du måste därför ha en social kompetens, vara flexibel och förstå att även om du har en bra relation med ett barns föräldrar är det förgäves om du inte kan förmedla föräldrarnas ord på ett bra sätt till dina kollegor och vice versa, du kan alltså inte köra ditt eget race. Vi är experter på barn men föräldrarna är experter på sitt barn, det måste alltid finnas i bakhuvudet.


Förskolläraryrket innehåller såväl prövningar som fantastiska ögonblick och det är blandningen av dessa som verkar göra arbetet så roligt och givande. Är du en social prick med en förkärlek till barn kanske du borde titta närmare på utbildningen, din insats behövs utan tvekan!


Skriv ut



Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv
Tipsa redaktionen
Mest lästa

Kultursverige


Studentliv


Youth



Pastell



Söda verk



Sport & blandat



The Waves



Run Away



iProject



Styleup


Inhouse


Svett

Sundsproduktion
Ansvarig utgivare:   Harriet Hultén Westberg
Webmaster:   Harriet Hultén Westberg